دبیرستان 15 خرداد

دبیرستان 15 خرداد

وبگاه دبیرستان 15 خرداد ساری
دبیرستان 15 خرداد

دبیرستان 15 خرداد

وبگاه دبیرستان 15 خرداد ساری

سرپرسی سایکس که بود؟!!!

سر پرسی مولس‌ورث سایکس (به انگلیسی: Sir Percy Molesworth Sykes) ‎ (زاده 28 فوریه 1246/1867 خورشیدی - درگذشته 11 ژوئن1324/1945) خورشیدی) ژنرال، نویسنده، و جغرافیدان انگلیسی است.


فعالیت‌ها

سایکس در سال ۱۸۹۲ میلادی در هنگهای ارتش هندوستان خدمت کرد در آنجا با زبان فارسی آشنا شد. دو سال بعد به ایران آمد و کنسولگری انگلیس در کرمان را به‌راه انداخت. در سال ۱۸۹۸ م کنسولگری سیستان را بنا نهاد. در سال ۱۹۰۱ در جنگهای ترانسوال آفریقا شرکت کرد. بین سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۳ سرکنسولگر انگلیس در خراسان بود. در سال ۱۹۱۵ سرکنسول ترکستان چین بود. در سال ۱۹۱۶ میلادی به فرماندهی پلیس جنوب ایران   منصوب شد و به جنوب ایران آمد و با یک سپاه ۱۱هزار نفری هندی، ایرانی و افسرهای انگلیسی مامور سرکوب مبارزان ومقاومت مردم جنوب شد. او مقر فرماندهی خود را شهر شیراز قرار داد و با همکاری عبد الحسین فرمانروا و دیگر متنفذین هواخواه انگلیس به سرکوبی نهضت جنوب پرداخت وی سرانجام در سال ۱۹۱۸ از ایران احضار شد.


تالیف

وی همچنین از سال 1271ه.خ (پیش ازمشروطه در ایران) تا سال 1297 (اواخر جنگ جهانی اول) که در ایران و بلوچستان بوده است و اطلاعات گرانبهایی از این مناطق بدست آورده است. معروفترین کتاب اوتاریخ ایران در ۲ جلد است.


شناسنامه

زادگاه او برامپتون, کنت، انگلستان است .او 6 فرزند داشت و نام همسر او اولین ستون (Evelyn Seton)بود.


شناسنامه سیاسی او

سمت: سرپرسی فرمانده پلیس جنوب ایران (۱۹۱۸-۱۹۱۶) ,سرکنسولگر انگلیس در کرمان ,سرکنسولگر انگلیس در سیستان(1898) , سرکنسولگر انگلیس در خراسان (۱۹۱۳-۱۹۰۵) , (۱۹۱۳-۱۹۰۵) ترکستان چین (۱۹۱۵) را در کارنامه خود دارد.








نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد